Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

 

Wat doet Eenvoudig Communiceren?
Wij zijn een onafhankelijke organisatie die het gebruik van Begrijpelijk Nederlands in de publieksinformatie en voorlichting van de overheid en die van non-profit en profit organisaties wil bevorderen. We keren ons tegen nodeloos moeilijke teksten, hermetisch taalgebruik, vakjargon, breedsprakigheid en beleidstaal.

 

Wat is Begrijpelijk Nederlands?
Begrijpelijk Nederlands is Nederlands dat elk publiek in één keer kan lezen en begrijpen. Dat is niet alleen het resultaat van de juiste woorden en zinnen, maar heeft ook te maken met vormgeving en lay-out van een document.

 

Waarom is Begrijpelijk Nederlands nodig?
Begrijpelijk Nederlands is nodig in alle publieke informatie. Wij vinden dat Begrijpelijk Nederlands in alle gevallen gebruikt moet worden wanneer een groot publiek afhankelijk is van deze informatie en deze gebruikt voor het maken van beslissingen.

 

Kleineer ik mijn lezerspubliek niet door het gebruik van Begrijpelijk Nederlands?
Nee, uit onderzoek is gebleken dat lezers het alleen maar waarderen als een tekst helder leesbaar is. Het geeft geen statusverlagende effecten voor organisaties. Eenvoudig communiceren wil namelijk niet zeggen kinderachtig communiceren. Het is een mythe te denken dat beleidstaal en vakjargon nodig zijn omdat een organisatie of afdeling anders niet serieus genomen wordt. 

 

Wat is er mis met vakjargon en beleidstaal?
Om te beginnen bereik je er een deel van je lezerspubliek niet mee. Vier miljoen mensen in Nederland lezen onder het gemiddelde niveau. Gedeeltelijk analfabetisme vind je in alle lagen van de bevolking. Wie niet in Begrijpelijk Nederlands communiceert, verspilt een deel van zijn communicatiemateriaal.

Laten we daarbij een citaat uit een brief nemen, die wij ontvingen van een verpleegkundige. Zij schreef ons: "Op mijn werk ontving ik een nota over onze reorganisatie. Ik snapte er geen jota van. Ik voelde me gekleineerd, inferieur, gefrustreerd en boos om op deze manier aangesproken te worden."

 

Wie maken zich het meest schuldig aan ontoegankelijk taalgebruik?
In onze ervaring zijn dat vooral overheden en de juridische en financiële wereld. Zij blijven onze voornaamste doelgebieden. We richten ons op publieksinformatie. Die heeft invloed op het leven van gewone mensen. Iedereen heeft het recht om goed geïnformeerd te zijn over geldzaken en wetten. 

 

Kan ik zelf Begrijpelijk Nederlands leren schrijven?
Ja, Eenvoudig Communiceren heeft een aangepast cursusaanbod voor communicatiemedewerkers, zowel op locatie en in-company als op verschillende plekken in het land. We zijn ook bezig een gids te ontwikkelen voor alledaags gebruik van Begrijpelijk Nederlands.