Het vervolg op Ren, Amina, ren! over de Somalische Amina is uit

Zet m op, Amina

Zet ’m op Amina! is uit: Het vervolg op één van de populairste boeken van Uitgeverij Eenvoudig Communiceren

AMSTERDAM – Ren, Amina, ren! heeft nu een vervolg: Zet ’m op, Amina! Het verhaal van de jonge, geëmancipeerde Amina, een hardloopster uit Somalië, kreeg veel waardering toen het eerste deel uitkwam in de serie De Leesstraat. Deze serie biedt herkenbare thema’s voor nieuwkomers die moeite hebben met (Nederlands) lezen. Nu geeft Uitgeverij Eenvoudig Communiceren, om het leesplezier bij deze doelgroep te bevorderen, het tweede boek uit. En ja: dat is net zo spannend en ontroerend.

De Leesstraat
Zowel Ren, Amina, ren! als Zet ’m op, Amina! zijn onderdeel van De Leesstraat, een serie korte verhalen – waaronder veel integratieverhalen – voor lezers die op weg zijn naar A2-niveau. De serie past  goed in het vso, het praktijkonderwijs en in de ISK.

Wat De Leesstraat zo bijzonder maakt, zijn de thema’s. De reeks is bij uitstek geschikt voor inburgeraars, door de onderwerpen die nieuwkomers na aan het hart liggen. Het ene boek gaat over een jongen die moest vluchten voor de oorlog, het andere over een vriendschap tussen twee culturen. Ook zijn bekende verhalen in een makkelijk jasje gestoken in deze serie. Zo is er een extra makkelijke biografie van Anne Frank, en een A2-versie van het boek Een onverwachte vriendschap - bekend door het succes van de verfilming Intouchables met Omar Sy.

Ren, Amina, ren!

Ren, Amina, ren! en Zet ’m op, Amina!
In beide boeken staat Amina’s verhaal centraal. Vanuit Somalië is zij als tiener in haar eentje naar Nederland gekomen. Op school ontdekt een vriendin dat Amina talent heeft voor hardlopen. Amina heeft verdriet omdat zij is gescheiden van haar moeder, maar put veel kracht uit haar nieuwe passie: hardlopen.

Inspiratie
Het doel van de verhalen over Amina is om lezers te motiveren hun dromen na te jagen. Boeken met sportende moslimmeisjes in de hoofdrol zijn er niet in overvloed. Aminas herkenbare verhaal is dan ook een enorme inspiratiebron.

Over Uitgeverij Eenvoudig Communiceren
Lezen is voor iedereen. Dat is het motto van Eenvoudig Communiceren. Al 25 jaar geeft de uitgeverij boeken, kranten en lesmateriaal uit in eenvoudig, begrijpelijk Nederlands. Speciaal voor jongeren en volwassenen die niet zo sterk zijn in lezen en schrijven.

LaaggeletterdheidIn Nederland hebben maar liefst 2,5 miljoen mensen moeite met lezen en schrijven. Zaken als online een treinkaartje kopen, de bijsluiter van medicijnen lezen of een formulier invullen, zijn voor hen een grote uitdaging. Met haar toegankelijke uitgaven zet Eenvoudig Communiceren zich continu in voor het vergroten van de zelfredzaamheid van laaggeletterden, en voor het bevorderen van kansengelijkheid in het algemeen.