Welke impact heeft sociale media op het leesgedrag van jongeren?

Boeken zijn bij jongeren niet altijd even populair. De meeste jongeren lezen alleen een boek als dat verplicht is op school. Uit zichzelf doen ze dat minder vaak. Daarom maken scholen en ouders zich steeds meer zorgen over de afnemende leesmotivatie en leesbevordering. Toch blijkt uit een nieuw onderzoek van KVB Boekwerk dat het aantal jonge lezers sinds 2018 is gestegen. En een groot deel daarvan is te danken aan sociale media.

Uit recente metingen van KVB Boekwerk blijkt dat het aantal lezers sinds 2018 is gestegen. Als uitgeverij die zich bezighoudt met leesmotivatie en leesbevordering, zijn we hier erg blij mee. Want door te lezen verbeteren jongeren hun taalvaardigheid. Het is dus van groot belang voor taalbevordering dat jongeren genoeg lezen.

Dit onderzoek richtte zich voornamelijk op jongeren van 12 tot 25 jaar in Nederland. Via een steekproef wilde KVB Boekwerk inzicht krijgen in de ontwikkeling van leesmotivatie bij jongeren. In 2018 las 39% van de jongeren wekelijks een boek. Uit recente steekproeven blijkt dat het aantal nu gestegen is naar ongeveer de helft (46%) van de jongeren. In 2023 leest 7% meer jongeren tussen de leeftijd van 12 en 25 jaar wekelijks een boek.

Hoe komt het dat deze cijfers zijn gestegen?
Steeds meer jongeren maken gebruik van hun smartphone en sociale media. Dit heeft ook invloed op hun leesgedrag. Met de groeiende populariteit van TikTok zijn verschillende trends ontstaan, waaronder de trend #BookTok. Op BookTok kunnen jongeren terecht voor boekentips, boekaanbevelingen en krijgen jongeren een platform om boeken te bespreken met een gemeenschap. Ook op Instagram en YouTube is een grote boekengemeenschap aanwezig. Net als op BookTok worden op Bookstagram en BookTube boekentips en aanbevelingen gedeeld. Dankzij deze gemeenschap is het leesgedrag aanzienlijk gestegen. KVB Boekwerk meldt dat ongeveer een kwart van de TikTok-gebruikers al een boek heeft gelezen dat ze op TikTok hebben gezien.

Hoe passen wij dit toe bij Eenvoudig Communiceren?
Het is belangrijk om jongeren in deze digitale wereld te volgen en om nieuwe manieren te vinden om leesmotivatie en leesbevordering te bevorderen. Als uitgeverij zijn we erg actief op sociale media, zoals Facebook en Instagram. En nu zijn wij ook te vinden op TikTok. Daar delen we nieuwe boeken, interessante nieuwtjes en boekentips met onze volgers. Bovendien proberen we de interactie met onze volgers te bevorderen, waardoor onze Facebook- en Instagramprofielen gezellige boekgemeenschappen worden. Volgen dus!

 

@uitgeverij_ec Ken jij uitgeverij Eenvoudig Communiceren al? Hier een korte inleidende video! Kijk uit naar meer! #uitgeverij #leesbevordering #leesplezier #booktok ♬ Beat - beaty

Daarnaast investeren we in nieuwe netwerken en apps die lezen op smartphones mogelijk maken. Onlangs hebben we bijvoorbeeld e-boeken van Eenvoudig Communiceren beschikbaar gesteld op de nieuwe LEES-app. Deze app is speciaal ontwikkeld voor jongeren van 12 tot 18 jaar en bevat 13 leesboeken van onze uitgeverij. De app is gemaakt voor vmbo- en mbo-jongeren. Zo kunnen leerlingen gratis boeken lezen op hun smartphone.

LEES-app

Spreekt Bookstagram en de nieuwe LEES-app je aan? Dan kun je ze hier vinden:

Instagram: https://www.instagram.com/uitgeverij_ec/ 
Facebook: https://www.facebook.com/EenvoudigCommuniceren/ 
LEES-app: https://apps.apple.com/nl/app/lees-100-boeken/id6449426305 

Bron: https://kvbboekwerk.nl/consumentenonderzoek/in-de-leeswereld-van-jongeren