Dit jaar bestaat de Start!-krant 20 jaar. Een bijzonder jubileum! Vandaar dat we graag onze lezers in het zonnetje zetten. Zoals Rob Weijers (64), lezer van het eerste uur. Nu is Rob taalambassadeur bij Stichting Lezen en Schrijven. Maar hij kon lange tijd niet lezen of schrijven. Totdat hij niet meer zo door kon gaan. Op zijn 45ste ging hij het volwassenonderwijs in. En daar leerde hij lezen met, jawel: de Start!-krant.
Leven in tunnels
“Toen ik klein was, lukte het me niet om de lessen op school bij te benen. Als ik een moeilijk woord moest lezen zat ik te stotteren, het lukte maar niet. Ik vluchtte toen vaak de school uit en ging de bossen in. Zo’n zes jaar lang leefde ik praktisch onder de grond, in tunnels die ik gegraven had. Want daar hoefde ik niet te lezen of schrijven. Wanneer de kerkklokken dan vier keer sloegen, ging ik weer naar huis. Zo hield ik het geheim voor mijn familie.”
Onbegrip
“Ik dacht vaak dat ik op de verkeerde planeet geboren was. En ik maakte me over van alles zorgen: vind ik wel een baan, krijg ik ooit nog een relatie? Gelukkig kreeg ik een lief vriendinnetje toen ik 14 was, mijn toekomstige vrouw. Ik wilde mijn situatie eerst niet met haar delen, maar al snel kwam ze erachter dat ik niet kon lezen en schrijven. Zij steunde mij, maar veel mensen begrepen het niet. En daarom verborg ik het feit dat ik niet kon lezen of schrijven.”
Hulp
“Dat heb ik jarenlang gedaan. Totdat het echt niet meer kon. Mijn vrouw had op haar 27ste een ernstig ongeluk en het ging steeds slechter met haar. Ik voelde me schuldig: ik wilde haar beter kunnen helpen. Op mijn 45ste ging ik daarom met knikkende knieën naar de huisarts. Eerst geloofde hij niet dat ik niet kon lezen en schrijven. Want ik had gewoon een baan, hoe kon dat dan? Maar al snel kwam hij erachter dat het toch echt waar was. Gelukkig hielp hij me toen verder en verwees me door naar een ROC.”
Leren lezen met de Start!-krant
“Op het ROC leerde ik lezen en schrijven. Ik kreeg daar veel te maken met de Start!-krant. Die gebruikten we in de klas. De docent vroeg ons dan om een Start!-krant te pakken en een stukje uit te kiezen wat ons aansprak. Hier gingen we met elkaar over in gesprek. Er stonden allerlei artikelen in: over stemmen, de verkiezingen, de Olympische Spelen, hele leuke onderwerpen. Ik koos vaak een artikel over de politiek, want dat vond ik interessant en daar kon ik zelf nog dingen bij aanvullen.
Ik heb heel veel van de Start!-krant geleerd doordat het zo eenvoudig geschreven was en er mooie plaatjes bij zaten. Ik kreeg ook weleens een ‘normale’ krant, maar daar deed ik niks mee. Dat lukte me niet, dat was veel te moeilijk. Maar de Start!-krant kon ik wel lezen.
Mee naar huis
“Met de hele groep hebben we veel informatie uit de Start!-krant gehaald. Over wat er dagelijks gebeurde, dingen die ook in het nieuws voorbijkwamen. Ik leerde ook steeds meer woorden kennen. En de puzzel achterop vond ik heel leuk!
Aan het eind van de les vroeg ik daarom altijd aan de docent of ik een Start!-krant mee mocht nemen. Gelukkig mocht dat, en daar was ik heel erg blij mee. Thuis las ik de krant dan nog eens samen met mijn vrouw. Ik genoot echt van de Start!-krant en heb er veel profijt van gehad.”
Een compleet ander leven
“Dit was bijna twintig jaar geleden. Nu ben ik taalambassadeur bij Stichting Lezen en Schrijven en heb ik zelfs een leesclub waar ik jongeren help met lezen. Mijn leven is compleet veranderd. Ik ben blij dat er nu meer aandacht is voor laaggeletterdheid. En dat er initiatieven zijn zoals de Start!-krant. Ik vind de Start!-krant voor onze doelgroep, maar ook voor andere doelgroepen, ontzettend belangrijk.”
Rob Weijers (64) met de Start!-krant.