Maak het slavernijverleden bespreekbaar in de klas met ons lesmateriaal

Het is belangrijk dat we de geschiedenis van kolonialisme bespreekbaar maken voor iedereen, ook op school. In dit artikel lees je meer over hoe je ons lesmateriaal kunt gebruiken om slavenhandel en kolonialisme bespreekbaar te maken in de les.  

Kolonialisme en slavenhandel zijn lastige onderwerpen. Gelukkig is er de laatste jaren dankzij de BLM-beweging meer ruimte gekomen om erover te praten. Bijvoorbeeld op school. Ons lesmateriaal helpt om het gesprek te starten! 

Eenvoudig Communiceren maakt sinds kort lesmateriaal bij haar leesboeken. Dit lesmateriaal kan gebruikt worden om begrijpend lezen, woordenschat en leesplezier te bevorderen. Aan de hand van het lesmateriaal krijgen leerlingen ook meer inzicht in de verhaallijn en thema’s van een boek. (Wil je meer weten over hoe je ons lesmateriaal kunt inzetten in de les? Ga dan naar dit artikel voor meer informatie.) Ook thema’s zoals slavenhandel en kolonialisme zijn met ons lesmateriaal bespreekbaar. 

 

Lesmateriaal bij Hoe ik mijn vrijheid kocht 

Hoe ik mijn vrijheid kocht gaat over het verhaal van Obah. Op een dag worden hij en zijn zusje Banita ontvoerd en verkocht door slavenhandelaars. Hierdoor raken Obah en Banita gescheiden. Obah ontsnapt om zijn zus te vinden. Hij leert schrijven en lezen en kan uiteindelijk zijn eigen vrijheid kopen. 
Dit boek is gebaseerd op het verhaal van Olaudah Equiano. Hij was de eerste Afrikaanse tot slaaf gemaakte die zijn memoires opschreef. Daarom is dit een van de belangrijkste boeken over  de geschiedenis van de slavenhandel, waarin een persoonlijke ervaring wordt beschreven. Het boek is geschreven op leesniveau A2/B1 voor jongeren vanaf 15 jaar en volwassenen die moeite hebben met lezen. Dat maakt het boek geschikt voor jongeren in het beroepsonderwijs of NT1- en NT2-cursisten. 

 

Bij het leesboek, hebben wij ook lesmateriaal gemaakt. Dit lesmateriaal bestaat uit twee lesbrieven: een lesbrief voor docenten en een lesbrief voor studenten. De lesbrief is opgedeeld in vier onderdelen: Om te beginnen, Leesvragen, Discussiepunten en Geef je mening:

  • - Om te beginnen: Dit onderdeel dient als activatie van de voorkennis van de lezer. De vragen zorgen ervoor dat de lezer al gaat nadenken over het boek en over het onderwerp. 
  • - Leesvragen: Het tweede onderdeel bevat inhoudelijke vragen over het verhaal. Sommige vragen dienen als houvast bij het verhaal en helpen de lezer het verhaal te ordenen en beter te begrijpen. Andere vragen laten de lezer nadenken over de onderwerpen in het verhaal en helpen de lezer het verhaal te relateren aan hun eigen belevingswereld. 
  • - Discussiepunten: Het derde onderdeel bevat vier vragen waarin de lezer aan de slag gaat met het verhaal door erover na te denken en het met klasgenoten te bespreken. Deze vragen kunnen goed klassikaal worden besproken. 
  • - Geef je mening: Het laatste onderdeel bevat vier vragen waarin de lezer zijn of haar eigen mening geeft over het boek. Het is goed dat de lezer reflecteert op wat hij of zij gelezen heeft. Dan slaat hij of zij het verhaal beter op. 

 

Lesmateriaal bij Kolonialisme

Kolonialisme uit de serie CHANGE is een non-fictie boek over de geschiedenis van kolonialisme. Veel Europese landen hebben een koloniaal verleden. Dit heeft nog steeds veel invloed op het heden. Daarom is het belangrijk om bewustzijn te creëren over ons koloniaal verleden. Want wie de wereld wil veranderen, moet de geschiedenis kennen. Zo overtuig je anderen met kennis en de juiste argumenten. 
Dit boek maakt deel uit van de serie CHANGE. De serie gaat over maatschappelijke thema’s zoals kolonialisme, klimaatverandering, migratie en vrouwenrechten. De boeken zijn beknopt en overzichtelijk en zetten aan tot discussies.  De boeken zijn geschreven op leesniveau B1<B2. Dat maakt ze geschikt voor meer gevorderde lezers, zoals jongeren in het VO vanaf 15 jaar en voor volwassenen die een beknopte geschiedenis zoeken over kolonialisme. 

 

Ook bij het boek Kolonialisme hebben wij lesmateriaal gemaakt, bestaande uit een lesbrief voor docenten en voor studenten. De lesbrief is opgedeeld in drie onderdelen: Voor het lezen, Tijdens het lezen en Na het lezen.

  • - Voor het lezen: Voor het lezen doen de studenten een groepsopdracht. Deze vraag wordt gebruikt om voorkennis te activeren en een standpunt te bedenken. 
  • - Tijdens het lezen: Dit onderdeel stimuleert vooral begrijpend lezen. De vragen gaan over het boek, over wat de leerlingen hebben gelezen en welke invloed deze informatie op hen heeft. Dankzij deze vragen leren leerlingen kritisch na te denken over de informatie die hen wordt voorgelegd. De vragen toetsen hun mening en wat ze hebben gelezen. Daarnaast worden leerlingen steeds aangemoedigd om informatie op te schrijven die ze willen onthouden of die volgens hen interessant is. Deze vragen worden in verschillende vormen gegeven, zoals Ja-/nee-vragen en open vragen. 
  • - Na het lezen: Na het lezen worden leerlingen aangemoedigd om hun notities na te lezen en na te denken over de essentie van het boek, zoals ‘Wat is het belangrijkste wat je opgestoken hebt uit het boek Kolonialisme en de vragen en gesprekken erover?’ Als laatste worden de leerlingen en studenten gevraagd om een discussie of een debat te voeren over het onderwerp. Hierbij worden de leerlingen in verschillende groepen verdeeld. Dit helpt niet alleen om kennis die studenten hebben geleerd uit het boek met anderen te delen, maar moedigt hen ook aan om deze te uiten in coherente en duidelijke zinnen. 

 

Lesmateriaal bij Wij slaven van Suriname 

Wij slaven van Suriname is geschreven door Anton de Kom. Zijn vader was tot slaaf gemaakt. De Kom vertelt over de geschiedenis van Suriname en de opstand van de tot slaaf gemaakten. Hij roemt de roemt degenen die opkwamen tijdens de slavenopstanden in Suriname: Jolie Coeur, Bonni en Baron. En hij spreekt ook over de ‘helden’ waar hij op school over leerde: Hollandse helden, zoals Coen en De Ruyter.  

In dit boek beschrijft De Kom de rol van Engeland en Nederland in het creëren van een maatschappij waarin mensenhandel en slavenarbeid normaal was. Een pakkend en persoonlijk verhaal waar je veel van leert. Het boek is geschreven op A2/B1-niveau voor volwassenen in het NT1- of NT2-onderwijs. Het boek is ook geschikt voor jongeren op het VO.  

 

Bij het boek Wij slaven van Suriname hebben we lesmateriaal, bestaande uit een lesbrief voor docenten en studenten, opgedeeld in drie onderdelen:  

  • - Voor het lezen: Leerlingen bekijken voor het lezen een video over slavernij en gaan samen in gesprek. Ook krijgen ze al wat achtergrondinformatie over Anton de Kom, de auteur van het boek.  
  • - Lezen van Wij slaven van Suriname: Tijdens het lezen krijgen leerlingen verschillende vragen over de hoofdstukken in het boek, zodat ze de stof actief verwerken. De vragen gaan over de inhoud, maar ook over de gebruikte vocabulaire en de omslag van het boek. 
  • - Na het lezen: Na het lezen houden de leerlingen een groepsgesprek en maken ze opdrachten. Bijvoorbeeld een opdracht voor een slavernijmuseum en een opdracht met als thema muziek.  

Onze boeken en het bijpassende lesmateriaal maakt het bespreken van het koloniale verleden makkelijker. We hebben trouwens nog veel meer boeken over het slavernijverleden. Want dit mag niet vergeten worden. De andere boeken vind je op onze website 

En ben je benieuwd naar ons andere lesmateriaal? Ga dan naar de pagina Lesmateriaal