Stoptober: we willen stoppen met roken

Deze maand is het ‘Stoptober’: de landelijke campagne om samen 28 dagen niet te roken in oktober. BN’ers comedian Jörgen Raymann, actrice Tjitske Reidinga, presentator Rick Brandsteder, First Dates barman Victor Abeln en socialite Estelle Cruijff vormen de positieve gezichten van de campagne om rokers er doorheen te slepen. Inmiddels is Stoptober een nieuw belangrijk nationaal stopmoment geworden naast 1 januari. Een uitgelezen moment voor scholen om deze maand hun anti-rookbeleid een nieuwe impuls te geven. Gebruik daarbij ons werkboek Roken, waarom eigenlijk? en ga samen op weg naar een rookvrije generatie!

Positieve aanpak
Stoptober is een initiatief van KWF Kankerbestrijding, Hartstichting, Longfonds, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Trimbos-Instituut en GGD GHOR Nederland. Het succes van de campagne zit ‘m in de positieve aanpak. Via de special Stoptober-app krijgen deelnemers tips, aanmoedigingen en voorlichting over wat stoppen met roken doet met je gezondheid. Dankzij social media, als Facebook, Twitter en Instagram, is er contact met anderen die hetzelfde doormaken en worden ervaringen uitgewisseld. De ‘stopper’ staat er niet alleen voor. Een studie van het AMC heeft aangetoond dat meedoen aan Stoptober echt effect heeft. Bovendien vergroot deelname het zelfvertrouwen, wat op langere termijn helpt om blijvend te stoppen.

Hoe eerder, hoe beter
Guy vertelt over zijn hartaanval op zijn dertigste. Hij rookte wel 30 sigaretten per dag. Nu roept hij jongeren op om er gewoon niet mee te beginnen, stoppen met roken is namelijk best lastig. Lees het hele interview hier.
Eenvoudig Communiceren steunt de opzet van de Rookvrije Generatie en ontwikkelde daar een werkboek bij voor in de brugklas.
Het werkboek Roken, waarom eigenlijk? helpt om het onderwerp samen in de klas te bespreken. Niet met een opgeheven vingertje, maar op een positieve manier en in eenvoudige taal vertelt het werkboek wat voor gif er in sigaretten zit, welke ziektes je ervan kunt krijgen en wat de tabaksindustrie voor trucjes heeft om mensen verslaafd te maken. Hoe eerder gestart wordt met voorlichting aan jongeren, hoe beter. Maar liefst twee derde van de kinderen die sigaretten probeert, wordt vaste roker, aldus onderzoek van het University College in Londen. Kijk hier voor meer informatie over het boek.