Leerlingen motiveren om te lezen, hoe doe je dat? Dit blijft een vraagstuk waar veel docenten mee worstelen. Leesmotivatie creëren is een aanhoudend struikelblok op veel scholen, van het primair onderwijs tot aan de laatste jaren van het voortgezet onderwijs.

Terwijl de zomervakantie alweer voor de deur staat, geven wij graag wat tips over hoe je dit probleem het beste aan kan pakken in het nieuwe schooljaar!

 
  • - Leeshalfuurtje: Op een aantal scholen bestaat het al: het leeshalfuurtje. Hierbij plant de school een halfuur in om te lezen, op wisselende tijdstippen. Leerlingen kunnen hun eigen boeken meenemen of krijgen een boek uit de bieb op school. De website Lezenslessen schreef een blogpost over dit concept.
  • - Thematisch lezen: Deze tip ontvingen wij onlangs van een praktijkdocent. Aan het begin van elke les krijgen de leerlingen een fictieboek dat past bij de les. Er wordt dan 10 minuten gelezen. Zo komen de leerlingen vast in de stemming voor het vak – en komen ze wat tot rust!
    Op zoek naar een thematisch boek dat past bij de les? Wij hebben veel thematische boeken die perfect passen bij vakken die o.a. in het praktijkonderwijs gegeven worden. Zoals het boek ‘Stan in 3D’ voor het vak Techniek. Of wat dacht je van het boek ‘Topkok Kim’ voor het vak Horeca?
  • - Makkelijke boeken: Dit brengt ons meteen bij de laatste tip, die natuurlijk niet kon ontbreken in ons lijstje: geef leerlingen een makkelijk boek! Vooral voor minder vaardige lezers in bijvoorbeeld het praktijkonderwijs, vmbo en entree-klassen van het mbo is lezen vaak een uitdaging. Door hen makkelijke boeken aan te bieden die passen bij hun interesses, wordt lezen weer leuk. En wanneer de leerling plezier heeft in het lezen, pakken ze zelf sneller een boek op!
    Onze uitgeverij geeft boeken uit op taalniveaus A1 t/m B2. Zo hebben we de serie BoekenBoeien, met boeken die belangrijke schooltaalwoorden bevatten. Ook hebben we de Reality Reeks, een serie van spannende en leuke boeken die passen bij de leefwereld van jongeren, en bijvoorbeeld gaan over vriendschap, eerste liefdes, groepsdruk en pesten.

En ja, van die makkelijke boeken kunnen leerlingen wel degelijk iets leren! Docent Nederlands Jet Doedel deed masteronderzoek aan de Universiteit van Amsterdam naar makkelijke boeken, waarbij ze ook onze boeken analyseerde. Uit dit onderzoek bleek dat lezers met taalniveau A2/B1 nieuwe woordenschat kunnen verwerven door middel van het lezen van makkelijke boeken. In onze boeken worden onbekende woorden namelijk op een begrijpelijke manier uitgelegd. Zo leren leerlingen nieuwe woorden op een leuke manier!

Dus, ben jij docent, en wil je je leerlingen komend schooljaar aan het lezen krijgen? Pas dan bovenstaande tips toe en neem eens een kijkje op onze website voor toegankelijke boeken voor in de klas!

Oh, en P.S.: wist je dat we ook kranten hebben? Deze schrijven wij in toegankelijke taal. Met nieuws, wistjedatjes, entertainment, en nog veel meer! Zo staan er in de PrO- en Werkze-kranten ook pagina's over het vak Burgerschap en stage-ervaringen van leerlingen.