Uitgeverij Eenvoudig Communiceren zet zich in voor de belangen van mensen die niet zo sterk zijn in lezen. Wij zetten daarom vraagtekens bij de populariteit van digitaal leren en lezen. Want wij geloven dat zwakke lezers meer baat hebben bij ‘ouderwets’ leren en lezen van papier.

Digitaal leren biedt allerlei voordelen. Uitgeverij Eenvoudig Communiceren ziet echter ook duidelijke nadelen. Zeker voor de grote groep lezers voor wie leren en lezen niet vanzelf gaan. In het tijdschrift Remediaal over leer- en gedragsproblemen stond daarover onlangs een interessant artikel.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat digitale leervormen lang niet altijd bevorderlijk zijn voor het leerproces. Het digitale leerproces blijkt zelfs voor slechtere resultaten te zorgen dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van papier om teksten te lezen en aantekeningen te maken.
Studenten die bij een les schrijvend aantekeningen maken, snappen de stof beter dan studenten die aantekeningen maken via een toetsenbord. Ouderwetse manieren van leren stimuleren de hersenactiviteit. Daardoor onthoudt de lezer beter wat hij of zij leest. Zeker voor minder ervaren en zwakkere lezers zijn dit belangrijke voordelen.

Uitgeverij Eenvoudig Communiceren ziet het als haar taak om op te komen voor de belangen van zwakke lezers. En wij vinden dat er bij alle aandacht voor de positieve kanten van digitaal leren ook gekeken moet worden naar de grote groep leerlingen voor wie dit anders ligt. Denken, onthouden, aandacht kunnen geven lijden sterk als er vooral voor de digitale invalshoek wordt gekozen, staat in het genoemde artikel te lezen.

Digitaal leren kan voordelig zijn voor de goede leerling die makkelijk leest. Maar we moeten de goede leerlingen niet als maatstaf nemen voor alle leerlingen. Het gevaar dat de groep zwakke leerlingen uiteindelijk aan het kortste eind trekt is dan namelijk reeel. Wij sluiten ons dan ook volledig aan bij de volgende conclusie uit het genoemde artikel: Er moet zorgvuldiger met digitale hulpmiddelen worden omgegaan dan nu het geval is.