Workshop Makkelijk lezen in de Mediatheek

Wist je dat wij ook workshops geven? Een vraag die we vaak krijgen van mensen die werken met minder vaardige lezers is welk boek past bij hun klas of leerlingen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Kom dan langs bij de workshops van Marianne voor het beste advies!

Afgelopen week organiseerden we de workshop Makkelijk Lezen in de Mediatheek. We deelden onze catalogus uit aan mediathecarissen van verschillende scholen. Eerst legden we uit hoe je de catalogus het beste kan gebruiken. De boeken staan op leesniveau, op leeftijd en op interessegebied geordend. Zo kan je voor jongeren boeken vinden die staan ingedeeld onder ‘boeken voor jongeren’, onder ‘boeken voor volwassenen’ en onder de ‘boeken op thema’. Maar andersom werkt dit niet altijd: volwassenen zullen de jongerenboeken waarschijnlijk niet interessant vinden.  

Tijdens de workshop bleek maar weer dat er vanuit scholen veel belangstelling is voor makkelijke titels. Verder hadden de mediathecarissen die aanwezig waren veel vragen over hun NT2-leerlingen. Er lopen veel NT2-leerlingen op de reguliere scholen rond en eigenlijk is het best lastig om die leerlingen van een passend aanbod te voorzien. Hetzelfde geldt voor leerlingen van havo of vwo scholen die lezen lastig vinden. Marianne gaf het volgende advies: ‘Ik heb gezegd dat ze vooral naar de thema’s van de boeken moesten kijken. Een mediatheek hoeft niet op leesniveau ingedeeld te zijn. Deel het in op thema! Dan kun je binnen een klas differentiëren. De ene leerling leest de makkelijke versie van een YA Leeslichttitel zoals Pizzamaffia, de andere leest het origineel. Of de ene leerling leest Loverboy van Marian Hoefnagel, en de ander pakt een boek van Heleen Vreeswijk over dat thema.

Een mediathecaris gaf de tip van een 4You plein in de schoolbieb. Dat is een plek waar leerlingen gestimuleerd worden om boeken uit te zoeken. Ze hoeven dan niet langs rijen boeken gesorteerd op alfabetische volgorde te lopen met titels van Reve en Frederik Hermans. Op die manier weten ze namelijk niet welk boek leuk is voor ze. In het 4You plein liggen de boeken – zowel fictie als non-fictie - daarom op thema met de cover naar voren. En de hertalingen van Eenvoudig Communiceren liggen er ook, naast het origineel. De mediathecaris kijkt wel altijd of een leerling het echte boek kan lezen of dat de hertaling een beter idee is.

Nog enkele losse vragen met tips tijdens de workshop waren onder andere:

Ik heb een leerling die heel graag Ik ga leven van Lale Gül wil lezen, maar dat is te dik en te moeilijk voor haar. Raad je iets aan uit jullie aanbod?
Een boek dat wij hertaald hebben met dezelfde thematiek is Ellebogen van Fatma Aydemir!

Een leerling van mij is gek van alles wat met de boerderij te maken heeft. Wat kan hij lezen?
Schokland! En Rode laarzen speelt zich deels af op de boerderij. Verder zou Boeiende natuurverschijnselen en Wonderlijke dieren ook iets voor hem kunnen zijn.

Onze jongens lezen graag over sport. Wat raad je aan?
Transfer, Buitenspel, Spannende Sporten, Johan Cruijff; Mijn verhaal en Vechtlust van Fernando Ricksen

Opvallend was ook dat makkelijke Engelse en Duitse titels steeds gewilder zijn. Neem daarvoor eens een kijkje op Rongo Books: onze online winkel voor makkelijke Engelse en Duitse (en binnenkort Spaanse!) publicaties. Al met al was het een inspirerende dag. Het was vooral mooi om te zien dat de mediathecarissen elkaar evengoed tips gaven hoe zij hun scholieren aan het lezen krijgen. Wil jij ook een workshop volgen? Ga dan naar https://www.eenvoudigcommuniceren.nl/advies-op-maat of mail naar m.verhallen@eenvoudigcommuniceren.nl